Zoals u misschien al gemerkt heeft, schieten de online platformen zoals webshops en digitale marktplaatsen als paddenstoelen uit de grond. Floranti is één van de vele nieuwe initiatieven op platform gebied. Met het belang van onze klanten in het achterhoofd, is het belangrijk dat we op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in die wereld. Vandaar dat ik op een bijeenkomst ben geweest waar dit nieuwe platform gepresenteerd werd.
Elk platform heeft als doel om mensen met elkaar te verbinden, door middel van gezamenlijke kenmerken en kernwaarden. Om deze relatie tot stand te laten komen, moet je op zoek naar mensen die zich hieraan willen committeren.
Ook moet ieder nieuw initiatief opboksen tegen de gevestigde orde en een duidelijke toegevoegde waarde hebben, anders sterft het een stille dood. Vandaar de bijeenkomst.
De mensen achter dit mooie initiatief hebben allemaal verschillende achtergronden en niet iedereen komt uit de sierteeltsector. Het is in principe een start-up; het verschil met andere start-up’s is dat het vooralsnog een aantal cruciale componenten mist.
Het idee is bijvoorbeeld niet ‘disruptive’ genoeg voor de huidige markt. Er is weinig innovatie en het is nog niet helemaal duidelijk welk probleem van de huidige markt dit concept nu eigenlijk op moet lossen. Onze gastheer en spreker op deze bijeenkomst had dan ook een iets wat uitdagende middag voor de boeg. Het publiek was namelijk niet echt ontvankelijk voor zijn boodschap.
Feedback
Met de ‘toegevoegde waarde’ werd korte metten gemaakt door het aanwezige publiek. De presentatie die we kregen, werd punt voor punt vakkundig ontleed. Ik raakte erg benieuwd naar de redenen achter de twijfel over dit concept. Eén van de aanwezigen vatte het kort samen: ‘Het nieuwe platform is nóg een plek waar vraag en aanbod samen komen. Voor de rest blijft het logistieke gedeelte en de financiële afwikkeling bij het oude.’
‘Waarom zouden we boodschappen gaan doen bij de AH, om vervolgens bij de Jumbo nog eens €10 gaan betalen, terwijl we daar niets gekocht hebben? Omdat het platform onafhankelijk is en alle belangen behartigt van zowel kweker- als de handelskant?’
Het verhaal van de initiatiefnemers van het platform bezweek onder de druk van alle ‘waarom’ vragen.
Zien is geloven
Alles draait in dit geval om marketing; kun je het idee of concept zo presenteren dat mensen er ook in gaan geloven? Geloven in iets is op zichzelf al een wonderbaarlijk fenomeen. Om ergens in te geloven als er niet eens tastbaar bewijs of een gegarandeerde uitkomst, daar is lef voor nodig. We laten ons pas overtuigen, als er een goed verhaal is waarbij we op één of andere manier verbonden worden met elkaar.
Bij Koper geloven we dat we gezamenlijk met onze klanten tot dat goede verhaal kunnen komen en die broodnodige verbondenheid met uw doelgroep tot stand kunnen brengen. Zien is geloven. Wij laten u dan ook graag zien wat we doen en hoe we dit doen.